Hadis No : 4090
Ravi: Ebu Ümame
Tanım: Resulullah (sav)’a biri abid diğeri alim iki kişiden bahsedilmişti. “Alimin Abide üstünlüğü, benim sizden en basitinize olan üstünlüğüm gibidir” buyurdu.
Kaynak: Tirmizi, İlm 19, (2686)
Hadis No : 4091
Ravi:
Tanım: Yine Tirmizi’nin bir rivayetinde şöyle gelmiştir: “…Aleyhissalatu vesselam sonra buyurdular ki: “Allah Teala Hazretleri, melekleri, semavat ehli, deliğindeki karıncaya, denizindeki balıklara varıncaya kadar arz ehli, halka hayrı öğretene mağfiret duasında bulunun”
Kaynak: Tirmizi, İlm 19
Hadis No : 4092
Ravi: İbnu Abbas
Tanım: Resulullah (sav) buyurdular ki: “Tek bir fakih, şeytana bin abidden daha yamandır.”
Kaynak: Tirmizi, İlm 19, (2083)
Hadis No : 4093
Ravi: Ebu Hüreyre
Tanım: Resulullah (sav)’a Allah indinde en efdal insanın kim olduğu sorulmuştu: “Allah indinde en kıymetlileri en muttaki olanlardır!” buyurdular. “Biz bunu sormadık!” demeleri üzerine: “Öyleyse o, Halilullah’ın oğlu, Nebiyyullah’ın oğlu Nebiyyullah’ın oğlu Yusuftur” buyurmuştu. Yine itirazla: “Hayır, bunu da sormadık” dediler. Bunun üzerine Aleyhissalatu vesselam: “Siz bana Arap hanedanlarından mı soruyorsunuz” dedi. “Evet (Ey Allah’ın Resulü!)” dediler. “Onların cahiliye dönemindeki hayırlıları, fıkıh öğrendikleri takdirde, İslam’da da en hayırlılarıdır!” cevabını verdi.
Kaynak: Buhari, Enbiya 8, 14, 19, Menakıb 1, 25, Tefsir, Yusuf 1; Müslim, Fezail 168, (2378)
Hadis No : 4094
Ravi: Ali
Tanım: Resulullah (sav) buyurdular ki: “Dinde fakih (bilgili) olan kimse ne iyi kimsedir! Kendisine muhtaç olununca faydalı olur, Kendisine ihtiyaç olmayınca ilmini artırır.” [Rezin tahric etmiştir.]
Kaynak: Rezin
Hadis No : 4095
Ravi: Ali
Tanım: Resulullah (sav) buyurdular ki: “Kim, benden sonra öldürülmüş olan bir sünnetimi ihya ederse beni seviyor demektir. Beni seven de benimle beraberdir.” [Rezin tahric etmiştir]
Kaynak: Rezin
Hadis No : 4096
Ravi: Ebu’d-Derda
Tanım: Resulullah (sav)’ın şöyle dediğini işittim: “Kim bir ilim öğrenmek için bir yola süluk ederse Allah onu cennete giden yollardan birine dahil etmiş demektir. Melekler, ilim talibinden memnun olarak kanatlarını (üzerlerine) koyarlar. Semavat ve yerde olanlar ve hatta denizdeki balıklar alim için istiğfar ederler. Alimin abid üzerindeki üstünlüğü dolunaylı gecede kamerin diğer yıldızlara üstünlüğü gibidir. Alimler peygamberlerin varisleridir. Peygamberler, ne dinar ne dirhem miras bırakırlar, ama ilim miras bırakırlar. Kim de ilim elde ederse, bol bir nasib elde etmiştir.”
Kaynak: Ebu Davud, İlm 1, (3641); Tirmizi, İlm 19, (2683); İbnu Mace, Mukaddime 17, (223)